Juhlavuosi 2020

Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry täytti 15 vuotta naistenpäivänä vuonna 2020. Juhlavuotemme teemana on Rinnakkain huomiseen ja haluamme korostaa elämänlaadun ja hyvinvoinnin merkitystä rintasyöpään sairastuneille. Rintasyövästä huolimatta oikea aika elää on juuri nyt. Kuljetaan rinnakkain huomiseen!

Palkitsimme rintasyövän ammattilaisia ja vapaaehtoisia

Palkitut

Tunnustuksia olivat juhlassa henkilökohtaisesti vastaanottamassa Mussu Johansson, Hannele Salovaara, Minna Tanner ja Heidi Vekkeli.

Rintasyöpäyhdistys palkitsi 15-vuotisjuhlassaan 7.3.2020 yleisurhoollisuusmitalein henkilöitä, jotka ovat kulkeneet yhdistyksen ja rintasyöpään sairastuneiden rinnalla tehden pitkäjänteisesti työtä yhteisten tavoitteidemme eteen ja edistäen rintasyöpätietoutta ja tukea sairastuneille. Palkittujen joukossa on sekä terveydenhuollon ammattilaisia että vapaaehtoistoimijoitamme.

Palkitut vapaaehtoiset ovat Mussu Johansson, Pia Kaare, Nina Lappalainen ja Heidi Vekkeli
Ammattilaisista tunnustuksen saivat syöpäsairaanhoitajat Hannele Salovaara ja Maria Vajavaara. Syöpälääkäreistä palkittiin Minna Tanner ja Meri Utriainen.

Lämpimät onnittelut kaikille palkituille!

Tutustu palkittuihin henkilöihin

Sydänpuhe juhlavuotemme kunniaksi

Hallituksen jäsen Tarja Lähdemäki, puheenjohtaja Anne Samstén ja hallituksen jäsen Riikka Koivisto Rinnakkain huomiseen -juhlaseminaarissa

Rintasyöpädiagnoosi tulee aina pyytämättä ja sen kanssa on opeteltava elämään. Ei vain sairastuneen, vaan koko perheen, läheisten, ystävien, työkavereiden ja harrastuskavereiden. Vaikka diagnoosi ja hoidot täyttävät aluksi mielen, eivät ne lopulta kuitenkaan vie sisintäsi ja sydäntäsi. Tätä on oppia elämään sairauden kanssa. Tämän voi tunnistaa vertaisen katseesta.

Olemme potilasjärjestö ja teemme työtämme paremman huomisen puolesta, sairastuneille ja heidän läheisilleen.

Lue koko puhe täältä.

Juhlavuoden suojelija

Annika SaarikkoJuhlavuotemme suojelijana toimii Annika Saarikko, tiede- ja kulttuuriministeri Varsinais-Suomesta. Hän on kahden pienen pojan äiti ja palasi elokuussa ministerin tehtävään perhevapaalta. Saarikon äiti on sairastanut kaksi rintasyöpää ja ilahduttavasti on nyt toipunut. Saarikko käy itse säännöllisesti tutkituttamassa rintansa perhetaustansa vuoksi.

Annika Saarikko avasi juhlavuoden päätapahtumamme, Rinnakkain huomiseen –seminaarin naistenpäivän aattona 7.3.2020 Helsingissä.

Juhlavuoden rahankeräys

Kaikenkokoiset lahjoitukset ovat meille tärkeitä! Lahjoitusvaroja käytetään vertaistukitoimintaan ja sen laajentamiseen, jotta mahdollisimman moni rintasyöpään sairastuneista pääsisi tuen piiriin. Koulutamme uusia vapaaehtoisia vertaistukijoita ryhmänohjaajiksi sekä puhelintukeen ja tarjoamme täydennyskoulutusta ja työnohjausta vapaaehtoisillemme. Järjestämme rintasyöpään sairastuneille tapahtumia, joissa on tarjolla tietoa ja vertaistukea, kuten luentoja, virkistystapahtumia, liikuntatapahtumia. Levinnyttä eli parantumatonta rintasyöpää sairastavien vertaistuki ja virkistystapahtumat sekä koko perheen kurssit ovat olennainen osa tukea.

Voit tehdä yhdistykselle kertalahjoituksen haluamallasi summalla.

• Lahjoituksen voi tehdä tilille FI80 5780 0720 5401 99. Käytä viitettä 1520.
  • MobilePay -lahjoitusnumero 14305

Rahankeräysluvan tiedot

Tapahtumat

Juhlavuoden päätapahtuma järjestettiin Helsingissä lauantaina 7.3.2020. Tilaisuus oli hyvinvointiin ja elämänlaatuun syöpähoitojen jälkeen keskittyvä, elämäniloinen tapahtuma. Päivän ohjelma sisälsi mm. asiantuntijaluentoja, mieltä ja kehoa helliviä työpajoja sekä kiinnostavia näytteilleasettajia.

Vuoden aikana järjestetään hyvinvointitapahtumia eri puolilla Suomea. Seuraa siis nettisivujemme tapahtumakalenteria sekä somekanaviamme ja pysyt ajan tasalla!

Iltatilaisuudet:

Koronatilanne on vaikuttanut myös juhlavuodelle suunniteltuihin tilaisuuksiin, ja osa valitettavasti on jouduttu perumaan.
23.9. Turku
7.10. Kuopio