Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemus

Virallisten ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio ja Välimeren ruokavalio ovat tutkimusten mukaan parhaita syöpäterveyttä ja yleistä hyvinvointia edistäviä ruokavaliomalleja. Nämä ruokavaliot sisältävät runsaasti erilaisia ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, joiden on tutkimuksissa havaittu hyödyttävän syövän hoidossa ja ehkäisyssä. Ne ovat poikkeuksetta hyväksi myös muiden sairauksien ehkäisyssä ja tekevät hyvää sydämelle, sokeriaineenvaihdunnalle, aivoille ja suolistolle.

Ravinnolla voi oikeasti vaikuttaa. Ravinnolla voi parantaa oloa, tukea hoitoja sekä vaikuttaa muiden sairauksien riskiin. On hyvä myös muistaa, että kokonaisuus ratkaisee. Yhdellä superfoodilla ei pelasteta muuten retuperällä olevaa ruokavaliota, mutta myöskään muutamat ”lipsahdukset” tai ei-niin-terveelliset valinnat eivät ole maailmanloppu. 80/20 -ajattelulla pötkii jo pitkälle: jos 80% on suht hyviä valintoja, voi loput 20% olla lähestulkoon mitä vain. Tämä antaa tilaa arjen kiireille ja väsyneille hetkille ja tuo syömiseen joustavuutta ja armollisuutta, mikä on elintärkeää hyvälle ruokasuhteelle sekä syömisen ilolle. Ruoan on kuitenkin tarkoitus olla elämässä ilon ja hyvän mielen tuoja, ei ahdistava mörkö, joka saa aikaan pelkkää pahaa oloa ja mieltä. 

Tärkeimmät pointit

Alkoholin ja rintasyövän välillä on vahva yhteys. Jos ei aivan absolutistiksi halua heittäytyäolisi alkoholin määrän hyvä pysyä suositusten mukaisissa rajoissanaisilla maksimissaan seitsemän annosta viikossa tai yksi annos päivässä, miehillä tuplat. 

Alkoholin käyttö lisää syövän vaaraa monella eri tavalla: etanoli metaboloituu elimistössä asetaldehydiksi, joka on karsinogeeni ja vaurioittaa solujen DNA:ta. Se myös lisää mm. estrogeenin määrää elimistössä ja vaikeuttaa painonhallintaa sisältämällä runsaasti energiaa. 

Kasviksia olisi syytä olla ruokavaliossa niin mahdollisimman paljon, sillä lähestulkoon kaikki tutkimuksissa hyödyllisiksi todetut yhdisteet ovat kasviperäisiä. Kuten flavonit (sipuli, parsakaali sekä muut kaalikasvit, tee, useat hedelmät, selleri, kaakao ja tumma suklaa, marjat ja soija), karotenoidit (porkkana, pinaatti, lehtikaali, kurpitsa, bataatti, tomaatti, vesimeloni ja paprika), soijatuotteiden isoflavonit, ruisleivän ja pellavansiementen lignaan sekä ravintokuitu mahdollisimman monipuolisista lähteistä ovat hyödyksi. 

Myös kahvin juominenkalan syöminen sekä ruoan keittäminen, hauduttaminen ja uunissa kypsentäminen uppopaistamisen, käristämisen ja savustamisen kustannuksella saattaa olla hyväksi. 

Soijan käyttö oli aiemmin pannassakoska  eläinkokeissa oli todettu soijan kasvisestrogeenien ja estrogeenireseptori-positiivisen rintasyövän välinen yhteys. Kuitenkin uudemmat ihmisillä toteutetut tutkimukset ovat osoittaneet, että soija päinvastoin on turvallista niin syövän ehkäisyssä kuin jo sairastuneilla riippumatta estrogeenistatuksesta. Erilaisia soijatuotteita voi siis hyvillä mielin lisätä ruokavalioon 1–3 annosta päivässä, jolloin saa kivasti kasvatettua kasvisten osuutta ja ehkä korvattua punaista lihaakin. 

Muista kriittisyys

Ravitsemustietoa tulvii joka tuutista ja ehkä suurin osa siitä on aivan mitä sattuu. Erilaisten hurjienkin väitteiden esittäjät ovat täysin ilman ravitsemuskoulutusta eikä edes lääkärin valkotakki takaa tiedon oikeellisuutta. Ravitsemustieteilijät ja -terapeutit siis kunniaan! Tällöin voi ainakin olla varma, että jaettu tieto perustuu ihan oikeaan tutkimukseen eikä sen tulkintaa häiritse oma agenda.

Linkit

Artikkeli Syö hyvin – se kannattaa